dscf4605kk

LETTERPRESS:

DLACZEGO LETTERPRESS?

Bo to tradycyjna technika pracy, która pozwala tworzyć  nieprzeciętne, unikalne, rzemieślnicze wydruki, których nie sposób uzyskać w żadnej innej metodzie. Letterpress stanowi kontrę do świata cyfrowego i zdigitalizowanego, do masowo produkowanych przeciętnych produktów. To kreatywna praca mocno speronalizowana pod klienta, w której efekt -ręcznie zrobionych przez nas odbitek- nie tylko angażuje zmysł wzorku, ale także dotyku! Wszystkie te cechy procesu drukarskiego sprawiają, że wydruki Waszych projektów wyróżniają się i zapadają w pamięć.

JAKI EFEKT DAJE LETTERPRESS?

Letterpress inaczej druk typograficzny, wypukły to najstarsza technika druku, której korzenie sięgają XV wieku. Metoda ta polega dociskaniu papieru do formy drukarskiej (matrycy pokrytej farbą) dając niepowtarzalne efekty: np. odwzorowanie nawet drobnych szczegółów, intensywność kolorów, nadruk na grubym papierze. Szczególny urok techniki tkwi jednak w możliwości tłoczenia koloru w głąb papieru, co daje niezwykły efekt przestrzeni, trójwymiarowości.
Wszystkie  wydruki wykonujemy sami z wypiekami na twarzy, na ponad 100 letnich maszynach z wykorzystaniem matryc lub tysiąca ruchomych czcionek, stosując najszlachetniejsze papiery bawełniane lub ręcznie czerpane.

SPECYFIKA DRUKU:

Z racji specyficznego procesu drukowania (użyciem polimerowych matryc lub czcionek)  nasze wydruki letterpress mają szczególne cechy:

  • wydruki mogą być tłoczone głębiej bądź płycej w zależności od oczekiwań lub gramatury zastosowanego papieru
  • jeśli wydruki mają być dwustronne, tłoczenie z każdej ze stron nie może być głębokie
  • personalizacji wydruków (np.wpisanie imion i nazwisk gości) jest niemożliwa
  • niestety z racji czasochłonnego procesu druku nie przygotowujemy próbnych wydruków
  • w druku najlepiej sprawdzają się projekty minimalistyczne (teksty, obiekty z obrysowaniami, cienkie linie)
  • bardzo dobry efekt daje tłoczenie bez farby- blindprint, czyli  suchy tłok
  • pamiętajcie  technika letterpress to ręczna, rzemieślnicza praca i wydruki nie będą perfekcyjnie identyczne jak przy nowej technologii druku. Ale w tym w tkwi cała magia i urok:)
  • letterpress nie nadaje się do drukowania wielkich obiektów pokrytych jednolitym kolorem
  • letterpress nie nadaje się do zabawy z cieniami czy półtonami

MINIMALNA GRUBOŚĆ LINI I PUNKTACJI PISMA:                                                                                                                                                                             

  • minimalna grubość linii to 0,14 mm
  • minimalna punktacja pisma to 0k. 6 pt

FORMATY WYDRUKÓW:                                                                              –

  • maksymalny format wydruku to 25×20 cm
  • minimalny format to 4×4 cm

KOLOR:

  • wszystkie kolory farb mieszamy ręcznie, kolory dobieramy z systemu Pantone Solid Uncoated
  • maksymalna ilość użytych kolorów w projekcie to 3 rodzaje
  • przy zastosowaniu apli (czyli pokrycia jednym kolorem większej powierzchni) trzeba się liczyć z nierównomiernym pokryciem farby na papierze (efekt bardzo ciekawy jeśli zamierzony:) znamienny dla wydruków letterpress
  • cena wydruków zależy od ilości użytych kolorów (w tym użycia suchego tłoku)
  • na ciemnych papierach można zastosować jedynie kolor złoty lub srebrny
  • na ciemnym papierach są spore trudności z użyciem koloru białego (ale fajnie można go zastąpić srebrnym:)

PLIKI:

  • jeśli wysyłacie własne pliki do druku przygotujcie je w pdf-ie lub w AI
  • pamiętajcie wszystko musi być przygotowane w grafice wektorowej
  • teksty zamieńcie na krzywe
  • jeśli używacie więcej niż 1 koloru, każdy kolor zróbcie na osobnej warstwie

PAPIERY:

  • używamy głównie papierów o gramaturze powyżej 300g do 700g
  • używamy głównie papierów bawełnianych, półbawełanianych
  • na stanie dysponujemy papierami: białymi w różnych odcieniach, czarnymi,  szarymi w różnych odcieniach, zielonymi (oliwkowy odcień), szarą tekturą
  • na specjalne zamówienie możemy dobierać inne niż zaproponowane rodzaje papierów
  • na specjalne zamówienie mamy możliwość zamówienia białych papierów czerpanych z delikatnymi fakturami prążków, z nieregularnymi brzegami ok. 250g

SKŁADY TEKSTÓW:

Prosimy wziąć pod uwagę, że każdy skład tekstu to  jedna matryca i każdy kolor użyty w tekście to również jedna
matryca. Stąd:

  • bardzo prosimy o starannie przygotowany tekst, ponieważ zmiany po akceptacji nie są możliwe (należałoby wykonać nową matrycę)
  • wykonanie kolejnych składów tekstowych poza jednym podstawowym (np. zawiadomień, kart rsvp, dodatkowych wkładek, zaproszeń różniących się językiem, dodatków ) wiąże się z wykonaniem kolejnych matryc. Cena przygotowania nowego składu/ matrycy zależy od ilości wydruków i ilości tekstu i kolorów
  • brak możliwości wydruków winietek